Kredyt dla obywateli polskich pracujących za granicą
Osoby pracujące za granicą mają takie same szanse na uzyskanie kredytu hipotecznego jak osoby zarabiające w Polsce. Różnice mogą wynikać z dokumentów potrzebnych do uzyskania kredytu oraz wysokości wymaganego wkładu własnego.
Praca na umowę o pracę/kontrakt
W przypadku umowy o pracę banki wymagają, tak jak od osób pracujących w kraju, zaświadczenia o zarobkach na druku banku.
Dodatkowo do wniosku kredytobiorca dołącza przetłumaczoną na język polski umowy o pracę lub kontrakt. Aby udokumentować dokładnie zatrudnienie bank może poprosić o wyciągi z konta z wpływami pensji oraz zagraniczne odpowiedniki polskich pasków wynagrodzeń.
Może zdarzyć się, że pracodawca za granicą nie będzie chciał wypełniać zaświadczenia o zarobkach na druku banku, wtedy można przedstawić inne dokumenty niż zaświadczenie, ale muszą być poświadczone przez pracodawcę i zawierać informacje o średniomiesięcznym dochodzie, okresie zatrudniania, formie zatrudnienia. Im dokumenty będą bliższe zaświadczeniu z banku tym bank będzie bardziej przychylny, aby je zaakceptować.
Tłumaczenia
Dokumenty potrzebne do uzyskania kredytu muszą być w większości banków tłumaczone. Część z nich nie wymaga tłumaczeń z języka angielskiego(np. MultiBank, Deutschebank, DnB Nord, Getin Noble Bank). Język francuski nie jest obcy w Eurobanku- tu nie trzeba martwić się o tłumaczenia umów, paymentów, wyciągów z rachunku bankowego. Język niemiecki nie musi być tłumaczony min. w Getin Noble Banku. W przypadku, gdy bank wymaga tłumaczenia musi się ono odbyć u tłumacza przysięgłego.
Pozwolenie na pracę
Gdy praca za granicą wymaga pozwolenia takie pozwolenie należy przedłożyć do wniosku kredytowego. Wystarczy kopia potwierdzona za zgodność przez pracownika banku.
Historia kredytowa za granicą
Bank obliczając zdolność kredytową jest żywo zainteresowany spłatami kredytów za granicą. O ile informacje o zobowiązaniach zaciągniętych w Polsce może uzyskać z Biura Informacji Kredytowej w przypadku kredytów zaciągniętych poza granicami kraju nie jest to takie proste. Najczęściej kredytobiorca sam musi wystąpić o odpowiednik polskiego raportu BIK.
Działalność gospodarcza za granicą
O ile praca za granicą na umowę o pracę/kontrakt nie utrudni nam uzyskania kredytu o tyle działalność gospodarcza prowadzona poza granicami kraju może być przeszkodą.
W kwestii dokumentów banki wymagają zagranicznych odpowiedników dokumentów polskich. Dotyczy to wyniku finansowego firmy, dokumentów rejestrowych. Potrzebne będą również potwierdzenia braku zaległości podatkowych oraz braku zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne.
W przypadkach, gdy jest to wymagane w danym kraju bank poprosi o zezwolenie na działalność gospodarczą.
Niestety niewiele banków daje „zielone światło” przy tym źródle dochodów. Wnioski najczęściej rozpatrywane są indywidualnie.
Zagraniczne renty i emerytury
Banki obok umów o pracę oraz działalności gospodarczej akceptują dochody z zagranicznych rent i emerytur. W przypadku takiego źródła dochodu do banku należy dostarczyć potwierdzenie przyznania emerytury/renty z informacją; jaka jest jej wysokość i na jaki okres została przyznana.
Wymagany wkład własny
Bank |
Wymagany wkład własny kredyt w PLN |
Wymagany wkład własny kredyt w EURO |
Eurobank |
30% |
brak oferty |
Nordea |
40% |
40% |
BPH |
20% |
20% |
BGŻ |
0% |
brak oferty |
Deutsche Bank |
10% |
20% |
Getin Noble Bank |
0% |
5% |
PKO BP |
0% |
10% |
MBank |
0% |
0% |
MultiBank |
0% |
0% |
Tabela 1. Wymagany wkład własny
Bank może wymagać udokumentowania posiadanego wkładu własnego na przykład wyciągiem z konta już na etapie wniosku kredytowego. Za wkład własny uważa się również zadatek uiszczony w umowie przedwstępnej.
Czy dostanę kredyt pracując za granicą?
Kluczem do sukcesu w uzyskaniu pieniędzy na zakup mieszkania jest dokładne przygotowanie się do złożenia wniosku.
Osoba planująca zaciągnięcie kredytu hipotecznego i pracująca za granicą w pierwszych krokach powinna udać się do banku, sprawdzić swoją zdolność kredytową i pobrać od doradcy wykaz dokumentów potrzebnych do uzyskania kredytu. Skompletowanie dokumentów (tłumaczenia, zaświadczenie od pracodawcy, raport zagranicznego odpowiednika BIK) trwa dłużej niż w przypadku pracy w kraju. Trzeba tę różnicę wziąć pod uwagę ustalając ze zbywcą nieruchomości termin podpisania końcowego aktu nabycia. Rzetelne skompletowanie dokumentów ułatwia pracę analitykowi finansowemu i przyspiesza decyzję banku oraz zwiększa szansę na pozytywną decyzję banku. Trzeba się jednak liczyć, że w tym przypadku bank będzie uważniej przyglądał się klientowi i nieco ostrożniej podchodził do udzielenia kredytu.